|
2007-04-18 18:38:46, szerda
|
|
|
Úttörők: Gyurcsány volt üzlettársai a kormányzati negyed építtetői között
hetiválasz.hu 2007.04.18. 15:24
Volt KISZ-esekből és Altus-csoport cégeinek tisztségviselőiből áll össze az
a csapat,
amely az új kormányzati negyed helyszínét kiválasztotta, a munkákat
kiosztja, majd
- egyelőre úgy tűnik - jóval a piaci ár felett építteti.
A Heti Válasz cikke.
A hetilap számos összefonódást tár fel Gyurcsány Ferenc egykori munkatársai
és a kormányzati negyeddel kapcsolatos beruházás hivatalnokai között.
A hetilap megállapítja: bár Szilvásy az Indexnek korábban azt mondta, hogy a
volt KISZ-esekből,
altusosokból álló minisztériumi stábjának még véletlenül sincs köze
beszerzési ügyekhez
(a csapat csak jogikodifikációs, illetve költségvetési ügyekben illetékes),
az egyik érintett,
bizonyos Rákosi Ferenc akkortájt éppen a ciklus legjelentősebb beszerzésén
ügyködött.
Rákosi Ferenc a nyolcvanas évekig a KISZ KB egyetemi-főiskolai osztályának
helyettes vezetője volt,
majd az Altus fb-tagjaként landolt, most a kormányzati negyed
megvalósításáért felelős miniszteri megbízott.
Rákosi a MEH delegáltjaként tagja volt annak a bírálóbizottságnak is, amely
a kormányzati negyed területének kiválasztását célzó nyilvános eljárásban
három lehetséges helyszínt jelölt meg:
a Déli pályaudvart, a Lágymányosi hídtól délre fekvő pesti Duna-partot,
valamint a Nyugati pályaudvar hátoldalát. (A Gyurcsány-kabinet végül - a
Fővárosi Közgyűlés akaratával összhangban - az utóbbi terület mellett
döntött.)
Eközben Szilvásy kormányzatinegyedügyi mindenese az ugyancsak az ifjúsági
mozgalomban edződött
Görözdi György lett - akit mára KVI-s projektvezetői, monitoringbizottsági
elnöki, sőt, miniszterelnöki megbízotti tisztséggel is felruháztak - írta a
lap.
Egy másik példa: a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatói székébe a közelmúltban
az a Sarlós Miklós került,
aki 2002-ig az Altus-Perfekt vállalatcsoportba tartozó LBS ECoNET
Informatikai és Gazdasági Rt.
igazgatója volt.
S nem mellékesen: a vasútcég befektetéseit koordináló MÁV Vagyonkezelő Zrt.
új jogi vezérigazgató-helyettese, Kalicz Anita is Altus-oldalról érkezett -
még tavaly nyáron.
A kormányzati negyeddel kapcsolatban más furcsaságok is akadnak.
A Heti Válasz által megkeresett ingatlan-értékbecslők négyzetméterenként
160-190 ezer forintra teszik az új belvárosi vagy belváros közeli
irodatömbök maximális kivitelezési költségét, de "full extrás" felszereltség
és műszaki tartalom mellett is elképzelhetetlennek tartják a 200 ezernél
magasabb összeget.
A KVI megvalósíthatósági tanulmánya szerint a leendő kormányzati negyed 97
ezer négyzetméteres irodatere 29 milliárd forintnyi ráfordítást igényel,
vagyis majd 300 ezer forintot négyzetméterenként.
(Ehhez jön még egy 68 ezer négyzetméteres mélygarázs, várhatóan 14
milliárdért.)
Mindebből az következik, hogy április végén lesz dolga a kormánynak,
amikor tárgyalni kezd az új miniszteriális városrész finanszírozási
modelljéről.
"Az alapkérdés adott: mi kerül ezen a negyeden 29 plusz 14 milliárdba?" -
teszi fel a kérdést a Heti Válasz.
JobbINFO Extra: http://jobbinfo.tvn.hu
Hív az Altus, vár a MÁV
Bódis András, HetiVálasz 7. évfolyam 16. szám, 2007.04.19.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök volt üzlettársai, beosztottjai is megtalálhatók a kormányzati negyed építtetői között. Mi kerül ezen 29 plusz 14 milliárdba?
Az új kormányzati negyed felépíttetésében érintett állami szervek mindegyikében megjelentek a Gyurcsány Ferenc üzletemberi énjéhez köthető szereplők. Az évtized projektjébe - a Nyugati pályaudvar mögötti területtel - beszálló MÁV Zrt.-nél egy nagyszabású ingatlanhasznosítási-visszabérlési akciósorozat előkészületeire is rábukkantunk - mely körül szintén a miniszterelnöki Altus-cégegyüttes egykori kulcsemberei sürögnek.
A mostani koalíció már a 2006-2010-es ciklus legelején világossá tette, hogy egyebek mellett egy új kormányzati negyed felhúzásával kíván nyomot hagyni a fővárosiak tudatában. Csakhamar kiderült: projektgazdaként kizárólag a Gyurcsány Ferenc-féle Altus-birodalom ingatlanügyletein szocializálódott Szilvásy György jöhet szóba (Heti Válasz, 2004. szeptember 9.). Az ellenzék azóta is igyekszik melegen tartani a Szalay utcai Altus-központ, a képviselői klub vagy éppen a balatonőszödi kormányüdülő egyik villájának lízingelős-visszabérlős történetét - nyilván, hogy a kormányfő-kancelláriaminiszter páros ne tudjon szabadulni az "ingatlanspekuláns" titulustól. Ami különös, hogy Gyurcsány Ferencék mintha lovat adnának a kritikusok alá; az új kormányzati negyed kialakításában segédkező állami szervek - legyen szó a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) mellett a pályáztatási aprómunkát végző Kincstári Vagyoni Igazgatóságról (KVI) vagy a telektulajdonos Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt.-ről - mindegyikében megjelentek az Altus-hálózat és/vagy az ifjúsági mozgalom egykori tisztségviselői.
VAN KÖZÜK HOZZÁ
Bár tavaly év végén Szilvásy György azt nyilatkozta az Index internetes portálnak, hogy a volt KISZ-esekből, altusosokból álló minisztériumi stábjának még véletlenül sincs köze beszerzési ügyekhez (a csapat csak jogikodifikációs, illetve költségvetési ügyekben illetékes), az egyik érintett, bizonyos Rákosi Ferenc akkortájt éppen a ciklus legjelentősebb beszerzésén ügyködött. A MEH delegáltjaként tagja volt ugyanis annak a bírálóbizottságnak, amely a kormányzati negyed területének kiválasztását célzó nyilvános eljárásban három lehetséges helyszínt jelölt meg: a Déli pályaudvart, a Lágymányosi hídtól délre fekvő pesti Duna-partot, valamint a Nyugati pályaudvar hátoldalát. (A Gyurcsány-kabinet végül - a Fővárosi Közgyűlés akaratával összhangban - az utóbbi terület mellett döntött.) Eközben Szilvásy kormányzatinegyed-ügyi mindenese az ugyancsak az ifjúsági mozgalomban edződött Görözdi György lett - akit mára KVI-s projektvezetői, monitoringbizottsági elnöki, sőt, miniszterelnöki megbízotti tisztséggel is felruháztak (lásd táblázatunkat).
Mint írtuk, az új minisztériumi-irodai városrész felépítésében a MÁV-ra is kiemelt szerep hárul, hiszen a Nyugati pályaudvar mögötti (a Dózsa György útig érő) "bruttó" fejlesztési terület mintegy harmada a vasúttársaságé - a Ferdinánd híddal záruló szűken vett kormányzati negyed pedig szinte teljes egészében MÁV-os telkeken emelkedne. Az új "city" létrehozásáról szóló januári kormányhatározat ezért külön is rendelkezik a "MÁV-ingatlanok tulajdoni és használati viszonyai megvalósítási konstrukcióhoz igazodó rendezésének előkészítéséről" (sic!). Talán véletlen, talán nem, de a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatói székébe a közelmúltban az a Sarlós Miklós került, aki 2002-ig az Altus-Perfekt vállalatcsoportba tartozó LBS ECoNET Informatikai és Gazdasági Rt. igazgatója volt. S nem mellékesen: a vasútcég befektetéseit koordináló MÁV Vagyonkezelő Zrt. új jogi vezérigazgató-helyettese, Kalicz Anita is Altus-oldalról érkezett - még tavaly nyáron. (Egy megjegyzés a hazai nyilvánosság állapotáról: Kalicz mostani pozíciójáról, életrajzáról hivatalos formában nem értesülhet a nagyérdemű, hiszen egyetlen állami vagy MÁV-os honlapon, adatbázisban sincs nyoma a kinevezésnek.) A magyar ügyvédi portál máig az altus@altus.hu levelezési címet rendeli a jogásznő neve mellé - helytelenül, hiszen Kalicz Anita 2006 márciusa után egyetlen Gyurcsány-érdekeltségnél sem vállalt felügyelőbizottsági tagságot. "Beágyazottságához" azonban nemigen férhet kétség: cégbírósági iratok szerint két és fél éve ő tanúskodott Gyurcsány Ferencnek, amikor a kormányfő átruházta egyik kollégájára az Altus-részvényekhez tapadó tulajdonosi jogosítványokat.
Megkeresésünkre a MÁV kommunikációs igazgatósága igyekszik leszögezni: hiába a jogi vezérigazgató-helyettesi státus, Kalicz Anita valójában nem vesz részt az új kormányzati negyed kialakításával kapcsolatos munkában. Könnyen lehet azonban, hogy ez az állítás csak időlegesen igaz, hiszen a MÁV Vagyonkezelő hivatalos feladatlapján szerepel a "társasági ingatlanok értékesítése, bérbeadása" menüpont is. Márpedig a MÁV ingatlanjainak értékesítése vagy bérbeadása nélkül nincs kormányzati negyed - legalábbis a KVI honlapján közzétett megvalósíthatósági tanulmány szerint.
VISSZABÉRLŐS MODELL
Ezen a ponton rövid kitérőt kell tennünk - hiszen a nemzeti vasútvállalat nemcsak a kormányzati negyed ürügyén vált (illetve válhat) az ingatlanpiac egyik új főszereplőjévé. A fentiekből már kiderült, hogy a MÁV-nak jelenleg két olyan részlege is van, amely épület- vagy területhasznosítással foglalkozik: a Sarlós Miklós-féle ingatlangazdálkodási igazgatóság és a Kalicz Anitát leigazoló MÁV Vagyonkezelő Zrt. Vagyis a hatásköri villongás majdhogynem kódolva van a rendszerben. Úgy tudjuk, a gazdasági tárca által felügyelt vasúttársaság inkább Sarlós szervezeti egységét részesítené előnyben a fontosabb ingatlanprojekteknél (mindez nagypolitikai támogatást is jelent, hiszen a MÁV Zrt. igazgatósági alelnöke nem más, mint Kóka János minisztériumi kabinetfőnöke, Kákosy Csaba).
A lapunk birtokában lévő előterjesztések értelmében Sarlós Miklós éppen egy olyan nagyszabású ingatlanhasznosítási-visszabérlési akciósorozatot készít elő, amely volumenében a kormányzati negyed óriásprojektjéhez mérhető - csak egyelőre senki nem beszél róla. A részletek: a MÁV egy 15-18 milliárdos ingatlanbefektetési alapot hozna létre, amelybe több budapesti, debreceni, miskolci, szegedi, pécsi, szombathelyi és soproni irodaépületét is beolvasztaná. A magánszektor befektetési jegyek vásárlásával válhatna az ügylet részesévé - a MÁV pedig visszabérelné a működéséhez szükséges helyiségeket az alaptól. Ám tudomásunk szerint létezik olyan belső feljegyzés is, amely az ingatlanbefektetési alap kifejezett hátrányaként említi, hogy amennyiben a MÁV bérlővé válik, "piaci bérleti díjakat kell hogy fizessen".
Hogy a Sarlós-terv valóra válhasson, a vasúti cégnek egy magas presztízsű alapkezelőben tulajdonrészt kell szereznie; ezért a MÁV - a magánosításpárti MSZP-SZDSZ politikával dacolva - felerészben visszaállamosítani (!) készül a nemrég privatizált Prudent-Invest Befektetési Alapkezelő Zrt.-t. Éppen azt a céget, amelyben a közelmúltig - a privatizációs szervezet delegáltjaként - igazgatósági tag volt Sarlós Miklós. Úgy értesültünk, az "államvasutak" májusban dönt a végleges konstrukcióról, illetve arról, hogy milyen szerepet szán ebben a Kalicz Anita nevével fémjelezhető MÁV Vagyonkezelő Zrt.-nek.
TÖBB A SOKNÁL
Száz szónak is egy a vége: ideje átértékelni azt a képzetet, hogy a nemzeti vasúttársaság alapvetően sínfelszedéssel vagy -fektetéssel, illetve vonatüzemeltetéssel foglalkozik. 2007 az ingatlangazdálkodás éve a MÁV-nál, hála a befektetésialap-ötletnek, a Nyugati mögé kiszemelt kormányzati negyednek - és persze a nagypolitikának, amely volt szíves kipróbált káderekkel feltölteni a cég meghatározó pozícióit. Eközben a nyilvánosság előtt jobbára csak az új "city" terve pörög, pedig - mint az előbbiekben bemutattuk - a háttérben már újabb ingatlanügyi recepteket fogalmaznak.
A sors különös fintora viszont, hogy néha a nyilvánosság elé tárt adatok is elegendők a gyanakváshoz. A Heti Válasz által megkeresett ingatlan-értékbecslők négyzetméterenként 160-190 ezer forintra teszik az új belvárosi vagy belváros közeli irodatömbök maximális kivitelezési költségét, de "full extrás" felszereltség és műszaki tartalom mellett is elképzelhetetlennek tartják a 200 ezernél magasabb összeget. A KVI megvalósíthatósági tanulmánya szerint a leendő kormányzati negyed 97 ezer négyzetméteres irodatere 29 milliárd forintnyi ráfordítást igényel, vagyis majd 300 ezer forintot négyzetméterenként. (Ehhez jön még egy 68 ezer négyzetméteres mélygarázs, várhatóan 14 milliárdért.) Mindebből az következik, hogy április végén lesz dolga a kormánynak, amikor tárgyalni kezd az új miniszteriális városrész finanszírozási modelljéről. Az alapkérdés adott: mi kerül ezen a negyeden 29 plusz 14 milliárdba?
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: kormányhatározat, jogikodifikációs, magánosításpárti, projektgazdaként, felépíttetésében, megvalósításáért, szocializálódott, miniszterelnöki, sínfelszedéssel, előkészítéséről, befektetésialap, tisztségviselői, nagypolitikának, előterjesztések, jogosítványokat, előkészületeire, telektulajdonos, megkeresésünkre, érdekeltségnél, projektvezetői, négyzetméteres, delegáltjaként, finanszírozási, kialakításában, főszereplőjévé, igazgatóságról, miniszterelnök, akciósorozatot, konstrukcióról, kialakításával, létrehozásáról, konstrukcióhoz, miniszteriális, legjelentősebb, vasúttársaságé, ingatlanjainak, kormányzati negyed, hetilap számos, kormányzati negyeddel, hetilap megállapítja, csapat csak, egyik érintett, ciklus legjelentősebb, nyolcvanas évekig, utóbbi terület, másik példa, vasútcég befektetéseit, leendő kormányzati, alapkérdés adott, évtized projektjébe, miniszterelnöki Altus-cégegyüttes, mostani koalíció, Volt KISZ-esekből, Heti Válasz, Gyurcsány Ferenc, Rákosi Ferenc, KISZ KB, Fővárosi Közgyűlés, Eközben Szilvásy, Görözdi György, Sarlós Miklós, Gazdasági Rt, Vagyonkezelő Zrt, Kalicz Anita, JobbINFO Extra, Bódis András, Gyurcsány Ferenc-féle Altus-birodalom, Szilvásy György, Gyurcsány Ferencék, Miniszterelnöki Hivatal, Kincstári Vagyoni Igazgatóságról, Magyar Államvasutak, KÖZÜK HOZZÁ, Dózsa György, ECoNET Informatikai, Gyurcsány Ferencnek, VISSZABÉRLŐS MODELL, Sarlós Miklós-féle, Kalicz Anitát, Kóka János, Kákosy Csaba, Prudent-Invest Befektetési Alapkezelő Zrt, TÖBB SOKNÁL,
|
|
|
|
kormányzati negyed, hetilap számos, kormányzati negyeddel, hetilap megállapítja, csapat csak, egyik érintett, ciklus legjelentősebb, nyolcvanas évekig, utóbbi terület, másik példa, vasútcég befektetéseit, leendő kormányzati, alapkérdés adott, évtized projektjébe, miniszterelnöki Altus-cégegyüttes, mostani koalíció, 2006-2010-es ciklus, fővárosiak tudatában, ellenzék azóta, képviselői klub, balatonőszödi kormányüdülő, pályáztatási aprómunkát, telektulajdonos Magyar, ifjúsági mozgalom, volt KISZ-esekből, ifjúsági mozgalomban, hazai nyilvánosság, magyar ügyvédi, jogásznő neve, kormányfő átruházta, állítás csak, ponton rövid, nemzeti vasútvállalat, ingatlanpiac egyik, hatásköri villongás, gazdasági tárca, lapunk birtokában, olyan nagyszabású, 15-18 milliárdos, magánszektor befektetési, ügylet részesévé, működéséhez szükséges, vasúti cégnek, magas presztízsű, magánosításpárti MSZP-SZDSZ, nemrég privatizált, privatizációs szervezet, végleges konstrukcióról, nemzeti vasúttársaság, nyilvánosság előtt, előbbiekben bemutattuk, sors különös, kormányhatározat, jogikodifikációs, magánosításpárti, projektgazdaként, felépíttetésében, megvalósításáért, szocializálódott, miniszterelnöki, sínfelszedéssel, előkészítéséről, befektetésialap, tisztségviselői, nagypolitikának, előterjesztések, jogosítványokat, előkészületeire, telektulajdonos, megkeresésünkre, érdekeltségnél, projektvezetői, négyzetméteres, delegáltjaként, finanszírozási, kialakításában, főszereplőjévé, igazgatóságról, miniszterelnök, akciósorozatot, konstrukcióról, kialakításával, létrehozásáról, konstrukcióhoz, miniszteriális, legjelentősebb, vasúttársaságé, ingatlanjainak, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 3451
- e Hét: 17681
- e Hónap: 28792
- e Év: 182288
|
|
|